Asiantuntijat avaavat vastuullisuuden eri ulottuvuuksia Viherpesu-podcastissa

Viherpesu-podcast.

Yritysten vastuullisuudesta puhutaan paljon, mutta keskustelu on usein hajanaista ja sekavaa sen vuoksi, että vastuullisuudesta on niin paljon erilaisia tulkintoja. Vastuullisuus- ja strategiaviestinnän konsultti Antti Isokangas käsittelee uudessa Podit ® Originals -sarjassa Viherpesu-podcast vastuullista liiketoimintaa eri alojen asiantuntijoiden kanssa ja pyrkii selvittämään esimerkiksi sen, mistä työn merkityksellisyys syntyy, mistä viherpesu johtuu ja miten yrityksen vastuu ympäristöstä ja työntekijöistä liittyvät toisiinsa. Viherpesu-podcast on jatkoa Isokankaan, Jani Niipolan ja Riku Vassisen keväällä ilmestyneelle kirjalle Viherpesuopas – miten merkitys muuttuu markkinoinniksi (Nemo, 2022).

Kaikki suuret suomalaiset yritykset raportoivat vastuullisuustoimistaan ja pienemmätkin pyrkivät saamaan kilpailuetua näyttäytymällä vastuullisina työnantajina ja yhteiskunnallisina toimijoina sekä nostamalla tuotteidensa ja palveluidensa vastuullisuuden markkinointinsa pääviestiksi. Samalla yrityksiä syytetään kuitenkin jatkuvasti viherpesusta eli vastuullisuustoimien liioittelusta tai väärien mielikuvien synnyttämisestä – ja viherpesun sukulaisista, kuten pinkki-, ruskea- ja sateenkaaripesusta.

Antti Isokankaan, Jani Niipolan ja Riku Vassisen keväällä ilmestynyt kirja Viherpesuopas – miten merkitys muuttuu markkinoinniksi käsitteli vastuullista liiketoimintaa ennen kaikkea markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta – olihan kirjan tekijöinä kolme markkinoinnin, viestinnän ja median veteraania. Varsinaisen viherpesun ohella kirjassa puututtiin esimerkiksi työelämän vastuullisuuskysymyksiin ja käsiteltiin sitä, miten yhteistyö Kiinan ja muiden autoritaaristen maiden kanssa vaikuttaa kansainvälisten brändien vastuullisuustoimiin ja -viestintään. Aiheen vakavuudesta huolimatta kirja oli viihdyttävä ja sävyltään huumoripitoinen.

Antti Isokankaan toimittama ja juontama Viherpesu-podcast jatkaa Viherpesuoppaan käynnistämää keskustelua. Kirjan tavoin myös sen tavoitteena on käsitellä vakavia aiheita kevyesti ja tehdä monimutkaisista asioista ymmärrettäviä. Ensimmäisessä kuudessa jaksossa pyritään ennen kaikkea selvittämään vastuullisuuden eri osa-alueiden lainalaisuuksia ja ymmärtämään siten vastuullista liiketoimintaa kokonaisuutena.

Liikkeelle lähdetään Viherpesuoppaasta ja viherpesusta, joten sarjan ensimmäisen jakson vieraina ovat itseoikeutetusti kirjan toiset tekijät Jani Niipola ja Riku Vassinen. Seuraavissa jaksoissa keskustelijoina on eri alojen huipputekijöitä Kirsi Pihasta Tuuli Kousaan.

Ensimmäisen kauden Podit® Originals Viherpesu-podcast-jaksojen vieraat ja aiheet:   

  1. Jani Niipola (tj, Mellakka Advisors) ja Riku Vassinen (tj, Hasan & Partners): viherpesun käsite ja Viherpesuopas-kirja

  2. Kirsi Piha (perustaja, Purpose Research Institute): työn ja liiketoiminnan merkityksellisyys sekä uusi kirja Millään ei ole mitään merkitystä – paitsi jos on (Alma Talent).

  3. Jyrki Poutanen (luova johtaja, United Imaginations): markkinoinnin ja mainonnan vastuu

  4. Leo Stranius (tj, Third Rock): kuluttajan vastuu

  5. Heidi Stirkkinen (tj, Kotipizza Group): vastuullinen työnantaja

  6. Tuuli Kousa (markkinointi-, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Sofigate): yrityksen yhteiskunnallinen vastuu

Kuuntele Viherpesu-podcastia.

Kokeile Poditia 14 vuorokautta ilmaiseksi.

Antti Isokangas
040 511 7399
antti.isokangas@aliconsulting.fi

Mikko Huovinen
040 770 3322
mikko.huovinen@podit.fi

Edellinen
Edellinen

GET READY FOR SLUSH -KUUNTELULISTA

Seuraava
Seuraava

PEHMEÄN JOHTAMISEN KUUNTELULISTA